fbpx

Bo z… butelkami nigdy nie wie się…

 

Wiele razy opisywałem szanse i zagrożenia związane z rynkiem piwa. Wskazywałem zagadnienia związane z surowcami – ich dostępnością, cenami; procedurami – zmianami w prawie, czy interpretacją przepisów. Opowiadałem o dynamicznych zmianach rynku, pojawianiu się małych browarów, które zmieniają rynek. Pisałem o tym, w jaki sposób wielkie browary reagują na zmieniający się piwny światek. Jednak przyznam szczerze, że nigdy nie myślałem o tym, że przyjdzie mi pisać o… BUTELCE! 

Tak! W tym roku okazało się, że jednym z kluczowych problemów piwnego światka jest butelka. Otóż szkło, do którego rozlewane jest piwo, okazało się tą częścią piwnej układanki, która może sprawiać najwięcej problemów. Pierwsze symptomy szklanego kryzysu pojawiały się na rynku niemieckim. W Niemczech – wciąż przywiązanych do tradycji i lubujących się w obrocie piwa opartym o butelkę zwrotną – najzwyczajniej zaczęło brakować opakowań. Ciepłe lato, zwiększona produkcja, większe niż zazwyczaj zakupy piwa i dłuższy okres zwrotu butelek i transporterów, spowodowały, że browary stanęły przed widmem wstrzymania produkcji wobec braku stabilnych zapasów szkła.

Brak szkła w Niemczech był czynnikiem, który zaowocował rozregulowaniem się całego systemu zaopatrzenia w szkło dla browarów. Niemieckie browary wobec braku zwrotnej butelki na rynku zwiększyły zamówienia na butelki nowe. To zaowocowało zwiększonym obłożeniem pracą huty obsługujące rynek niemiecki. Jednak jeszcze większym problemem niż większe obłożenie pracą, było to, że zwiększyło się zapotrzebowanie na szkło. Zwiększone zapotrzebowanie na szkło zaczęło rozlewać „szklany kryzys” poza granice Niemiec. Trzeba bowiem pamiętać, że kluczowym elementem szkła butelkowego jest tłuczka pochodząca z wadliwych butelek zwrotnych lub recyklingowanych butelek jednorazowych.

 

autor: Paweł Błażewicz
fot. 123rf.com
 

 

Informacje z branży

Mięso In Vitro rozwiązaniem przyszłości?

Już niedługo w sklepach? Mosa Meat planuje zbudować pilotażowy zakład pr...

Więcej

Bo z… butelkami nigdy nie wie się…

Bo z… butelkami nigdy nie wie się…   Wiele razy opisywałem szanse i zagrożenia zw...

Więcej

Norma ISO 22000:2005 w zakładach mięsnych

Norma ISO 22000:2005 System Zarząd...

Więcej

Reklama

Schani

Spółka SCHANI w rozumieniu biznesowym zajmuje się usługą outsourcingu pracowniczego. Dzię...

Więcej

CleanAccess

CleanAccess to nowy polski producent akcesoriów do systemów mycia w przemyśle  spożywczym. Został...

Więcej

Salmon Hygiene Polska

Firma Salmon Hygiene Polska dostarcza rozwiązania wpływające na higienę i bezpieczeństwo na obsza...

Więcej

Partnerzy

Dane teleadresowe

Ściegiennego 252

25-116 Kielce

kom: +48 692 464 838

t: +48 41 23 45 090

t: +48 41 23 45 091

w godzinach 8.00 do 16.00

info@foodjobs.pl

Skorzystaj z formularza kontaktowego

+48 692 464 838