fbpx

Informacje z branży

 

Nawet pomimo wybuchu pandemii, rynek żywności ekologicznej zachował tendencję wzrostową, która szacowana jest na ponad 20%. Oznacza to 3,5 razy szybszy wzrost w porównaniu do średniej dla całego koszyka spożywczego.

  Wbrew początkowym szacunkom, pandemia koronawirusa nie zahamowała popytu na produkty ekologiczne, a wręcz przeciwnie - konsumenci chętniej sięgali po produkty spod znaku „ekoliścia” niż w tym samym okresie w roku ubiegłym. Klienci decydowali się na produkty certyfikowane, często pochodzące od lokalnych dostawców. Wartość branży eko w ostatnich 12 miesiącach szacowana jest na 709 mln złotych, co stanowi efekt 20% wzrostu w stosunku do roku ubiegłego. Niestety, nadal produkty ekologiczne stanowią zaledwie 0,5% całego koszyka zakupowego przeciętnego konsumenta. Jednakże tak niewielki udział produktów ekologicznych w całym koszyku zakupowym, w połączeniu z dynamicznym wzrostem wartości branży oraz   coraz większym zainteresowaniem klientów, którzy chcą dokonywać świadomych i prozdrowotnych wyborów, tworzy bardzo   dobre warunki dla rozwoju branży w najbliższych latach.

 

 

 

 

W badanym okresie konsumenci najczęściej kupowali jedzenie w słoiczkach dla dzieci, jogurty oraz napoje roślinne. W konsekwencji, największą popularnością cieszył się nabiał (wyceniany według Nielsena na 176 mln zł), wśród którego prym wiodły jogurty (100 mln zł). Coraz częściej poszukiwanym bio produktem stają się wódki (30 mln zł), które jednak w porównaniu do roku ubiegłego spadły z 4 lokaty na 6, ustępując miejsca takim kategoriom produktów jak soki, nektary, napoje bezalkoholowe oraz kategorii mleko modyfikowane dla dzieci.

 

 

Wzrost sprzedaży produktów ekologicznych, a w szczególności nieprzetworzonych, związany był również z tym, iż 4 na 10 Polaków deklarowało częstsze gotowanie w domu niż miało to miejsce przed wybuchem pandemii. Trend ten widoczny jest zwłaszcza w produktach, które tradycyjnie stanowią ważny element w polskiej kuchni podczas przygotowywania dań obiadowych, do których zaliczyć należy ryż (+221%), mąkę (+116%), przeciery pomidorowe (+79%) oraz oleje i oliwy (+37%). 

 

 

Według Centrum Monitorowania Rynku w pierwszym kwartale tego roku wartość sprzedaży produktów bio w małych sklepach zwiększyła się o 37,6 %. Dane te dotyczyły jednak okresu sprzed wybuchu pandemii, która zagroziła stabilnemu wzrostowi. Tak się jednak nie stało. Nawet pomimo licznych ograniczeń i obostrzeń, rynek produktów ekologicznych w Polsce cieszył się coraz większym zainteresowaniem konsumentów, co znajduje potwierdzenie w danych publikowanych przez konkretne sieci sklepów.

Jak wskazują dane udostępnione przez Bio Planet, sprzedaż w maju 2020 r. osiągnęła wartość 16,7 mln złotych. W stosunku do tego samego okresu w roku ubiegłym, gdzie sprzedaż wynosiła 13,0 ml zł, wzrost uplasował się na poziomie 28%, co wskazuje na bardzo dynamiczny wzrost. Oprócz tego, Bio Planet zdecydował się poszerzyć swój asortyment np. o kosmetyki do ochrony przeciwsłonecznej, na które popyt w okresie letnim znacząco wzrasta, a także wprowadzono większe gramatury produktów pakowanych.

Wybuch pandemii może na stałe zmienić nawyki żywieniowe konsumentów oraz wpłynąć na wzrost sprzedaży w segmencie produktów ekologicznych, jednakże jednoznaczną odpowiedź na to pytanie przyniosą dopiero dane za cały rok 2020.

Istotne znaczenie dla rozwoju rolnictwa ekologicznego mają nowe przepisy, które wprowadzają szereg zmian w zakresie produkcji ekologicznej. Nowe rozporządzenie zastąpi całkowicie obecnie obowiązującą regulację 834/2007. Dodatkowe informacje na temat nowych przepisów znajdziesz w artykule:

https://foodfakty.pl/nowe-przepisy-unijne-dotyczace-rolnictwa-ekologicznego

W początkowym zamyśle prawodawców unijnych nowe rozporządzenie 2018/848 miało wejść w życie z dniem 1 stycznia 2021 r., jednakże ze względu na wybuch pandemii koronawirusa, termin ten stanął pod znakiem zapytania. Szczegółowe informacje dotyczące kwestii przesunięcia daty obowiązywania nowego rozporządzenia znajdziesz pod adresem:

https://foodfakty.pl/zmiany-w-rolnictwie-ekologicznym-tak-ale-nie-od-1-stycznia-2021-r

 Więcej na temat sytuacji na rynku żywności ekologicznej w Polsce i na świecie dowiesz się z artykułu

https://foodfakty.pl/rynek-zywnosci-ekologicznej-w-unii-europejskiej

 Źródło:

https://www.nielsen.com/pl/pl/insights/article/2020/produkty-bio-zdrowo-rosna/

 

Reklama

Schani

Spółka SCHANI w rozumieniu biznesowym zajmuje się usługą outsourcingu pracowniczego. Dzię...

Więcej

CleanAccess

CleanAccess to nowy polski producent akcesoriów do systemów mycia w przemyśle  spożywczym. Został...

Więcej

Salmon Hygiene Polska

Firma Salmon Hygiene Polska dostarcza rozwiązania wpływające na higienę i bezpieczeństwo na obsza...

Więcej

Partnerzy

Dane teleadresowe

Ściegiennego 252

25-116 Kielce

kom: +48 692 464 838

t: +48 41 23 45 090

t: +48 41 23 45 091

w godzinach 8.00 do 16.00

info@foodjobs.pl

Skorzystaj z formularza kontaktowego

+48 692 464 838